Sfaturi utile pentru cei ce vor să cumpere o casă

446

primaria sibiuUltima perioadă mi-a adus în birou mulţi clienţi care mă întrebau dacă au voie să supraetajeze, să mansardeze sau să realizeze un nou gol pe faţada casei ce vor s-o cumpere.

De fiecare dată i-am trimis la Primarie, pentru a întreba acolo, un arhitect nefiind autorizat să răspundă la astfel de întrebări. Puţini ştiu însă că Primăria Sibiu poate să dea un răspuns oficial, în scris, cererilor tale, astfel scăpând de emoţiile cumpărării unei case cu care nu poţi face nimic după ce-o achiţi.

Nu mergeţi pe vorbe

Proprietarul vrea să-şi vândă imobilul, deci nu cumpăraţi casa pentru că el vă spune că puteţi să-i aduceţi fără probleme modificări. Atâta timp cât nu are un Certificat de Urbanism eliberat de Primăria Sibiu de cel mult 12 luni, care să ateste că modificările ce vreţi să le aduceţi imobilului sunt realizabile, nimic nu este sigur.

Dacă întrebaţi mai mulţi funcţionari publici de la Primărie (fie la informaţii cu publicul, la avizări sau pe arhitectul şef) e posibil să primiţi răspunsuri diferite. Nu vă bazaţi pe un „da, aveţi voie” spus în treacăt pe holurile Primăriei. Nu există bază legală să obligaţi Primăria să vă acorde autorizaţia de construire după ce cumpăraţi casa, chiar dacă verbal v-a fost dat acordul, de către un angajat al Primăriei, înainte de realizarea tranzacţiei.

Cereţi un Certificat de Urbanism

Singura modalitate de a ştii sigur că nu cumpăraţi casa doar pentru a vă uita la ea, este să vi se elibereze un Certificat de Urbanism de la Primăria Sibiu, pentru lucrările ce vreţi să le faceţi. Certificatul de Urbanism este necesar pentru orice modificare adusă unui imobil, fie că este situat în zona centrală sau în cartierele mărginaşe, fie că este vorba despre construirea a încă unui etaj, extindere, mansardare sau pur şi simplu zugrăvirea faţadei într-o altă culoare decât este în momentul în care cumpăraţi casa.

În Certificatul de Urbanism stă scris exact ce modificări aveţi voie şi nu aveţi voie să faceţi imobilului, ce avize vă trebuiesc pentru a primi Autorizaţia de Construire sau Desfiinţare şi care sunt limitele legale în care trebuie să vă încadreaţi pentru a face modificările dorite.

Cum se eliberează un Certificat de Urbanism?

Oricine poate cere un Certificat de Urbanism. Cel mai bine ar fi să rugaţi proprietarul casei ce vreţi s-o cumpăraţi să se ocupe de toate hârtiile, pentru a vedea buna lui credinţă, dar în cazul în care acesta nu poate sau nu vrea s-o facă, vă puteţi descurca şi singuri, chiar dacă nu sunteţi încă proprietar, Certificatul de Urbanism fiind considerat un act de informare.

Înainte de a ajunge la Primărie, trebuie să ştiţi că aveţi nevoie de:
– Cerere tip pentru emiterea certificatului de urbanism completată şi semnată;
– Copie extras C.F. cu o vechime de maxim 3 luni;
– Plan de situaţie pe suport topografic, vizat de O.J.C.G.C., 2 exemplare.
– Copie chitanţă, care certifică plata taxei.
– Dosar

Cererea tip se poate lua de la Primărie sau puteţi s-o găsiţi pe site-ul Primăriei la formulare online (Cerere tip eliberare Certificat de Urbanism Sibiu).

Extrasul de Carte Funciară de Informare se eliberează de la Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară Sibiu, deschis de luni până vineri pe Calea Dumbravii nr. 34, între orele 8.00 – 11.30 (pentru depunere acte) şi 12.30 – 14.30 (pentru eliberare acte). Treaba merge destul de repede, nefiind necesar statul la coadă pentru că tot sistemul este bazat pe număr de ordine. Toată distracţia costă 20-30 lei.

Planul de situaţie vizat se eliberează tot de pe Calea Dumbrăvii nr. 34 (tel. 0269.217477) şi este cel mai probabil o poză din satelit cu terenul pe care e construită casa.

Taxa de eliberare a Certificatului de Urbanism se plăteşte la Primărie, Directia Fiscală, ghişeul 5 Impozite si taxe, cam. 19, parter. Costă câţiva lei, 4 lei dacă terenul este mai mic de 150mp.

Pe baza Certificatului de Urbanism se eliberează Autorizaţia de Construire sau de Desfiinţare. Se eliberează în maxim 30 de zile de la data depunerii actelor la Primărie şi este valabil 12 luni de la data eliberării lui, putând fi prelungit cu încă 12 luni în cazul în care se doreşte acest lucru.

Cuvânt de final

Cumpărarea unei case este un lucru important în viaţa oricărui om. Mulţi dintre noi avem vise atunci când ne imaginăm viitoarea noastră locuinţă, vrem s-o modificăm aşa cum ne place nouă, s-o mărim şi să-i împrospătăm imaginea. Ar fi păcat să ne facem vise iar după ce devenim proprietari să ne dăm seama că Primăria Sibiu nu ne eliberează Autorizaţia de Construcţie pentru modificările dorite. Sfatul meu e să cereţi de la primărie, încă dinainte de a cumpăra casa, un Certificat de Urbanism exact pentru lucrările ce vă propuneţi să le faceţi.

Baftă şi s-o stăpâniţi sănătoşi.

Mai multe articole despre arhitectură, pe www.CeMerita.ro

 

Primește notificări pe mobil la fiecare știre

Alte subiecte de interes
2 Comentarii
  1. si de asemenea orice arhitect are, sau colaboreaza cu un specialist in structura de rezistenta si inginerii in constructii, iar impreuna va pot face si o estimare asupra posibilitatilor de extindere, modificari interioare, etc… astfel incat inainte de achizitia casei sa stiti daca va puteti permite sa platiti un anumit pre, sau daca merita sa achizitionati aceea casa. binenteles ca serviciile respective nu sunt pe gratis, insa va pot scuti de multe surprize neplacute si costuri exagerate dupa achizitia imobilului. de asemenea puteti apela la un agent imobiliar cu experienta ce va poate usura partea de cautare a casei, va poate ajuta cu sfaturi utile spre a va atinge visul de a avea propria casa.

Lasă un răspuns

Adresa ta nu va fi publicată

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Primește știrile zilei seara pe email
Abonează-te și îți trimitem în fiecare seara un email cu știrile zilei de pe Ora de Sibiu
Renunți oricând. Nu vom folosi adresa ta in scopuri de marketing pentru terți fără acordul tău.