ANALIZĂ De ce a decis Guvernul să construiască totuși autostrada Sibiu – Pitești. Iată adevăratele motive!

3.958 citiri
xcape room sibiu

Dacă în decembrie ministrul Transporturilor spunea că nu sunt bani pentru realizarea autostrăzii, zilele trecute el a revenit asupra declaraţiilor, afirmând că „Piteşti-Sibiu se face“.

Ministrul Infrastructurii, Dan Şova, pare să se fi răzgândit în privinţa oportunităţii realizării autostrăzii Piteşti-Sibiu. Autostrada se va face, a spus zilele trecute ministrul la audierea sa de către comisiile de specialitate ale Parlamentului.

“Sibiu-Piteşti se face. (…) Pe 3 martie s-au declanşat la CNADNR procedurile pentru selecţia consultantului pentru a realiza studiul de fezabilitate, procedurile urmând să dureze maximum 6 luni, cu tot cu eventuale contestaţii. Pentru studiul de fezabilitate al autostrăzii Sibiu-Piteşti există o sumă de 28 de milioane de euro pusă la dispoziţie de Comisia Europeană în alocarea 2007-2013”, le-a spus Şova parlamentarilor.Declaraţiile sale sunt surprinzătoare. În decembrie 2013, atât el, cât şi premierul Victor Ponta erau foarte virulenţi la adresa celor care susţineau necesitatea construirii autostrăzii. O aşa-zisă strategie de construire a autostrăzilor până în 2020 prevedea realizarea segmentului dintre Piteşti şi Curtea de Argeş, lăsând până la Sibiu o pată albă.

 

Studii de fezabilitate refăcute

“Pentru tronsonul dintre Râmnicu Vâlcea şi Sibiu avem nişte studii de fezabilitate care presupun o sumă atât de mare, în jur de 4,5 miliarde euro, care, de fapt, depăşeşte tot ce avem noi. Noi avem cu totul 3 miliarde (euro, n.r.) pentru toată România (de la UE pentru autostrăzi în perioada 2014-2020 – n.red.) şi dacă am începe să facem pe studiul vechi de 4,5 (miliarde euro – n.red.) nu ne ajung banii nici măcar pentru bucata aia”, spunea în decembrie 2013 premierul Victor Ponta. Acum, dacă judecăm după declaraţiile ministrului Şova, se pare că banii au fost găsiţi.

“După ce se termină studiul de fezabilitate în 12 luni, urmează procedurile de aprobare a lui; se va începe licitaţia pentru atribuirea de lucrări, care va dura 6 luni. Dacă punem 6 luni acum, 12 şi cu 6, în cel mai bun caz în 24 de luni se pot începe lucrările pe Sibiu-Piteşti”.

Pirueta ministrului Dan Şova pare a avea legătură fie cu protestele de zilele trecute ce au avut loc pe platforma uzinelor Dacia Piteşti. Realizarea autostrăzii a fost principala revendicare a celor 10.000 de participanţi la protest. “Probabil că între timp, împreună cu cei de la Comisia Europeană, au înţeles că autostrada trebuie făcută conform strategiilor UE, şi nu fanteziilor politice. Totul s-a corelat cu chestiunea Dacia. Eu sunt optimist că vrea într-adevăr să facă această autostradă”, spune Alexandru Coiţă, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor. El spune că nu se mai poate pune bază pe costurile de construire ale autostrăzii indicate în studiul de fezabilitate din 2008. “Studiul trebuie refăcut, acum valorile ar fi mai mici. Era o perioadă de boom la acel moment. Preţurile materialelor de construcţie, ale terenurilor erau mult mai mari decât acum”, spune fostul secretar de stat. În opinia sa, autostrada trebuie făcută măcar parţial până în 2020, urmând să fie continuată din viitoarea alocare bugetară a UE după acest an.

 

Lucrări extrem de dificil de executat

Autostrada de pe Valea Oltului este mai dificil de realizat decât cea de pe Valea Prahovei. Motivele sunt numeroase. Valea Oltului este mai îngustă decât cea a Prahovei, iar autostrada între Curtea de Argeş şi Sibiu nu se poate face decât pe versanţi din cauza existenţei actualei şosele, pe unul dintre aceştia, şi a căii ferate pe celălalt versant. În plus, lucrările sunt relativ scumpe în anumite zone, fiind necesară consolidarea terenului împotriva alunecărilor.

Sursa: România Liberă

Citește și Mai multe de acelasi autor

Comentarii

Loading...