Sibian din Ministerul Educației – ”Școala nu mai deține adevărul absolut. Este o mică fâșie a realității”

454

Educația din România are ”un pic” de șansă acum că Radu Szekely a fost numit secretar de stat în Ministerul Educației. Este un sibian cu una din cele mai inovatoare viziuni despre modernizarea sistemului educațional din România, un român care după 15 ani petrecuți în Finlanda, unde a lucrat în toate sectoarele educației, s-a întors în țară pentru a-i da o mână de ajutor sistemului și implicit celor care beneficiază de el. Este a doua oară când începe un mandat la Ministerul Educației, pentru că, spune el, vrea să termine ce a început acum câțiva ani.

Radu Szekely a plecat în Finlanda acum 20 de ani. Acolo a reușit să își urmeze cele trei pasiuni: educația, politica și antreprenoriatul. A lucrat în toate sectoarele educației, în învățământul universitar și postuniversitar, a fost consilier local din partea unui partid de centru dreapta, și a avut chiar și un restaurant. Dar, educația este domeniul în care a crezut cel mai tare și în care s-a specializat. În Finlanda, țara cu cel mai bun și performant sistem de învățământ, a învățat cum trebuie să învățăm, cum trebuie să predăm, cum trebuie mai exact să ne pregătim copiii pentru viață, pentru că, spune el, de fapt procesul de învățare asta este- pregătire pentru viață și pentru realitate. Și asta își propune să implementeze și să schimbe în sistemul românesc.

Procesul de modernizare o să dureze 10-15 ani

Radu Szekely își va începe în curând munca la Ministerul Educației pe postul de secretar de stat. Este a doua oară când lucrează în cadrul Ministerului. Prima dată a fost consilierul ministrului Ecaterina Andronescu și unul din inițiatorii programului ”Educația ne unește” care de fapt prelua multe dintre conceptele proiectului ”România Educată”, care la rândul lui își propune modernizarea sistemului educațional românesc.

”De obicei, după ce îmi ating obiectivul plec, și pornesc altceva. Acum mă întorc la Minister pentru că nu am terminat ce am început, vreau în continuare să aducem educația românească în secolul 21. Sunt multe lucruri de schimbat, iar schimbarea nu se face peste noapte. Poate dura și 10-15 ani. Vorbim despre schimbarea mentalităților, a viziunilor și a modului de percepere a sistemului. Lucrurile astea se fac și prin transmiterea mesajelor pe toate căile, repetate, până chiar plictisesc. Din sistemul finlandez îmi doresc să aduc descentralizarea, flexibilizarea rutelor educaționale, să nu mai existe drumuri înfundate pentru elevi, fie că sunt la liceu sau școala profesională.”, spune Radu Szekely.

Școala trebuie să devină un mediu colaborativ

Radu Szekely pledează pentru transformarea procesului de învățare într-unul prietenos, care să aducă elevul spre școală și nu să îl îndepărteze prin „tehnici” demult apuse. ”Între dascăl și elev e necesar să se formeze o legătură, o relație. La fel de important este ca relația să se dezvolte între dascăl și familia elevului. Profesorul devine un partener în procesul de învățare al copilului, mediul de la școală nu mai trebuie să fie unul ostil, trebuie să se transforme într-un mediu colaborativ, să nu mai fie un mediu în care cineva învață pe altcineva, în care cineva obligă pe cineva să învețe, dar cineva îl sprijină pe celălalt în procesul de învățare”, este unul din dezideratele sibianului.

Aceasta este cheia succesului în sistemul de învățământ finlandez pe care Radu Szekely își dorește să o aducă și în România. Și totul pornește de la învățători și de la felul în care ei relaționează cu elevii. ”Dascălii au un rol extrem de important la clasele mici. O relație prietenoasă cu elevul este vitală. O altfel de abordare, pe care dascălii este necesar să o învețe îi va atrage pe copii spre școală, le va trezi curiozitatea și dorința de a învăța. Mediul nu trebuie să fie ca între angajat și angajator”, spune sibianul.

 

Competențe, pregătire pentru viață

O altă direcție pe care Radu Szekely o vede necesar a fi urmată în educația românească este modificarea sistemului de transmitere a informației către elevi. Și, deși pare ciudat ca un angajat al Ministerului Educației să spună că școala nu deține adevărul absolut, este totuși o realitate. ”Materia ar trebui conectată mai mult la realitate. Copiii au nevoie să își dezvolte competențele, nu doar să asimileze niște informații dintr-un manual. Copiii trebuie pregătiți pentru viață, lumea s-a schimbat, faptul că ai 10 pe linie nu te ajută atunci când ieși pe poarta școlii dacă nu știi să îți faci un CV, să negociezi un job, să îți argumentezi un punct de vedere. Informațiile învățate în clasă trebuie să aibă aplicabilitate în afara ei. Școala nu este deținătoarea adevărului absolut, este o fâșie a realității, iar datoria noastră este să ajutăm copiii să înțeleagă și restul realității”, spune Radu Szekely.

Susțin redeschiderea școlilor

Sibianul Radu Szekely spune că redeschiderea școlilor este o prioritate. ”Cred că acest lucru trebuie să se întâmple pe 8 februarie, în special pentru clasele terminale, dar și pentru cei mici. Pentru că la nivelul celor mici acum se conturează niște competențe care nu pot fi dobândite în online. Este necesară interacțiunea elevului cu colegii, cu profesorii. Și cred că deja și copiii au învățat să respecte regulile, să se spele pe mâini, să păstreze distanța, astfel că reîntoarcerea în clase este oportună”, susține Radu Szekely.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Primește notificări pe mobil la fiecare știre

Spune ce crezi