asigurari

Situația generată de pandemie a ținut prima pagină atâta timp și cu atâta autoritate încât celelalte subiecte au fost împinse într-un con de umbră, chiar dacă unele dintre ele ne afectează viețile la modul cel mai concret.

Un astfel de subiect îl reprezintă mișcările dramatice care au avut loc în ultimii doi ani pe piața asigurărilor auto obligatorii (RCA), o piață cu peste 6 milioane de clienți-șoferi. Cam la fel de mulți ca vaccinații. Una dintre consecințele directe ale restricțiilor pe fond de pandemie a fost creșterea spectaculoasă a polițelor RCA încheiate rapid, online. Șoferii români, chiar dacă stăteau mare parte din timp în case, au fost în continuare obligați să-și asigure mașinile. A doua consecință – una fericită – e că numărul de accidente auto a scăzut.

Ne propunem să trecem azi în revistă cele mai importante evenimente din industria RCA pentru a înțelege cât de mult s-au schimbat lucrurile în acest domeniu în perioada în care toată lumea era atentă la pandemie.

1 iulie 2020: Veste bună. Este eliminată obligativitatea prezentării asigurării în formatul carte verde. Asiguratul poate să-și printeze singur asigurarea pe imprimanta proprie și o poate prezenta organelor abilitate în acest format.

10 Septembrie 2020: Veste bună. Intră în vigoare norma care introduce polița RCA electronică. Șoferii pot prezenta polița direct de pe telefon/tabletă, evitând astfel amenzile în situațiile în care nu au polița fizică la ei.

Chiar și în cazul în care șoferul nu are salvată polița în telefon, o poate descărca imediat de pe internet dacă și-a încheiat asigurarea printr-o platformă online ca rca.ro.

Urmează un an de relativă liniște, punctată doar de câteva amenzi date de Autoritatea pentru Supraveghere Fiscală (ASF) și de speculații privind ceva probleme la City Insurance.

17 septembrie 2021: Veste foarte proastă. Zvonurile se confirmă, iar situația e mai gravă decât părea. ASF retrage licența celui mai mare asigurator RCA din țară, City Insurance, și promovează în instanță cererea de pronunțare a falimentului. Cum City asigură 40% din automobilele din România, practic toți șoferii sunt afectați.

Imediat după anunțul ASF, prețurile asigurărilor RCA înregistrează creșteri de 30-50%, iar pe anumite clase se dublează.

24 septembrie 2021: Poliția și DIICOT descind la sediul City pentru a ridica documente într-un dosar pentru fals și uz de fals, grup infracțional organizat, bancrută frauduloasă, delapidare.

17 noiembrie 2021: Veste potențial bună. Pentru a domoli efectele dispariției City, un grup de deputați inițiază o lege care prevede plafonarea tarifelor RCA. Deși inițiatorii au cerut dezbaterea ei în procedură de urgență, acest lucru nu s-a întâmplat. Legea a fost trimisă la diverse comitete și comisii și așteaptă să fie dezbătută în Senat.

29 noiembrie 2021: Veste așa și așa. Fondul de Garantare a Asiguraților, care a preluat obligațiile City, începe plățile aferente dosarelor de daună. Vestea bună e că se plătesc. Vestea proastă e că se plătesc din banii tuturor.

6 decembrie 2021: Veste proastă. Austriecii de la Uniqa anunță că nu mai vând polițe RCA. E o veste proastă pentru că Uniqa, deși avea o cotă de piață de doar 0,5%, era unul dintre cei mai solizi asiguratori, cu o solvabilitate peste media pieței și cu cel mai scurt termen de rezolvare a dosarelor.

Ce ne rezervă viitorul? Asta depinde în primul rând de instituțiile statului român – ASF, FGA, Parlament, Guvern, parchete. Până atunci, vă urăm drumuri bune și zero evenimente neplăcute la volan.

Comentariul meu

Lasă un răspuns