greva profesori 3

Mai mult de jumătate dintre profesorii sibieni au fost miercuri, 19 ianuarie, timp de două ore, în grevă de avertisment. Cadrele didactice sunt nemulțumite de faptul că salariile nu au crescut, așa cum li s-a promis, iar subfinanțarea sistemului duce la sincope majore nu doar în administrarea unităților de învățământ, ci și în actul educațional.

[fvplayer id=”594″]

Dascălii sibieni, afiliați Federației Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” și Federației Sindicatelor Libere din Învățământ au fost miercuri în grevă, între orele 11 și 13. Profesorii sunt nemulțumiți de lipa banilor din sistemul educațional, care duce mai apoi la toate problemele. ”Ministerul, prin lege, trebuie să acorde 6% din PIB educației, iar noi primim sub 3%, ceea ce este o subfinanțare fantastică. Și de aici pleacă toate problemele. Nu se pot face angajări, nu se pot dota școlile cu ce este necesar. Am auzit că în Giurgiu se trimit școlile în online pentru că nu sunt bani de gaz și curent. Asta se întâmplă în lumea a treia”, spune Gabriel Mărgineanu, lider sindical FEN Liceul de Artă Sibiu.

”Guvernul României continuă să subfinanțeze sistemul de învățământ, nu se respectă prevederile legii cadru 153/2017, sunt mai multe neconcordanțe între ceea ce ni s-a promis și nu ni s-a dat. Particularizat la Regina Maria ne confruntăm în continuare cu lipsa spațiului, lipsa oricărui tip de cabinet școlar, număr foarte mare de elevi pe clasă, lipsa unei săli de sport corespunzătoare, lipsa unui administrator, lipsă de personal”, spune Diana Bradosu, lider sindical SIP Școala Regina Maria.

[fvplayer id=”592″]

Elevii susțin profesorii în demersul lor, mai ales că acum câteva zile și ei au protestat împotriva modificării sistemului de acordare a burselor. ”Demersul profesorilor este similar cu propriul nostru demers legat de modificarea criteriilor de acordare a burselor, ceea ce subliniază insuficienta sprijinire a sistemului educațional. Noi, elevii sibieni, ne susținem profesorii în această acțiune, sperând că vom putea atrage atenția asupra problemelor de profunzime din învățământ și sperând soluționarea lor”, spune Tudor Terian-Dan, președintele Consiliului Județean al Elevilor Sibiu.

Un licean de la ”Gheorghe Lazăr” este solidar cu profesorii săi, dar nu crede că greva va rezolva problemele. ”Nu mi se pare că o să aibă un efect foarte mare pentru că nu se prea iau în seamă grevele. Nici cea pentru burse nu a fost luată în seamă. Eu o susțin, dar degeaba dacă ceilalți nu o susțin”.

Mii de profesori sibieni au protestat

Pe timpul celor două ore de grevă elevii ori au plecat mai repede, ori au venit mai târziu la cursuri, iar cei care aveau cursuri în timpul grevei au fost supravegheați de profesori în clase, dar fără a face ore.

Din totalul de 152 de unități școlare din județul Sibiu 141 au răspuns chestionarului dinaintea grevei, adică 92,76%. Din cei 4584 membri SIP, 3695 membri (80,60%) au semnat pe referendum pentru greva de avertisment.

Efectiv la grevă au participat 3030de cadre didactice, adică 66,09%.

Motivele protestului

Protestul este cauzat de refuzul guvernanților de a purta negocieri cu reprezentanții federaţiilor sindicale din educaţie și de a adopta măsuri concrete pentru:
1. ACORDAREA, încă de la începutul anului 2022, a salariilor de bază prevăzute de anexele la Legea-cadru nr. 153/2017 pentru personalul din învățământ (cadre didactice, personal didactic auxiliar și nedidactic);
2. ALOCAREA procentului de 6% din P.I.B. pentru finanțarea educației;
3. ADOPTAREA UNEI MĂSURI LEGISLATIVE DE NATURĂ REPARATORIE, prin care întregul personal didactic să beneficieze de calculul și plata corecte ale drepturilor salariale cuvenite conform tranșelor de vechime în învățământ (de la data de 01.09.2017), respectiv ale Legii-cadru nr. 153/2017;
4. ACORDAREA SPORURILOR PENTRU CONDIȚII DE MUNCĂ prevăzute de Regulamentele emise în baza Legii-cadru nr. 153/2017;
5. PLATA ORELOR SUPLIMENTARE pentru munca prestată de personalul didactic auxiliar și nedidactic peste timpul normal de muncă;
6. SUPLIMENTAREA NUMĂRULUI DE POSTURI DIDACTICE AUXILIARE ȘI NEDIDACTICE necesare pentru ca unitățile de învățământ să își desfășoare activitatea în condiții cât mai bune.

Comentariul meu

Lasă un răspuns