Un grup de părinți din Cristian este profund nemulțumit de deciziile luate de conducerea școlii din localitate. Acuzații de discriminare și favoritisme sunt în centrul disputei. Situația a escaladat după ce au avut loc transferuri de elevi care par să fi fost realizate pe criterii neoficiale, fără transparență și echitate.
Clasament alfabetic sau favoritisme?
Totul a început anul trecut. Teodora Grozav, mama unei eleve din clasa pregătitoare, a dorit să-și mute copilul într-o altă clasă pregătitoare, condusă de o educatoare cu multă experiență. Cu toate acestea, directorul a refuzat cererea, invocând că elevii sunt repartizați în funcție de ordinea alfabetică generată de calculator.
„Domnul director mi-a spus că nu se pot face mutări pentru că elevii sunt repartizați după calculator, în ordine alfabetică. Dar ne-am dat seama că e o minciună! Am observat că el favorizează copiii care vin din familii mai bine situate financiar, pe când copiii noștri, care provin din familii cu venituri mai mici, au rămas în clasa considerată mai slabă”, a declarat indignată mama.
Discriminare socială și etnică?
Mai mulți părinți, în special cei care susțin că provin din familii cu venituri modeste, s-au plâns că au fost marginalizați. „Anul acesta, am avut doi copii din familii mai înstărite în clasa noastră, dar imediat ce școala a început, directorul i-a mutat în cealaltă clasă. E clară discriminarea. În clasa noastră au rămas doar copiii din familii cu situații financiare mai grele. Așa ceva nu am văzut la nicio altă școală!” a continuat Teodora Grozav.
Situația a devenit și mai tensionată când părinții au observat că unii elevi, inclusiv nepotul secretarei școlii, au fost mutați fără nicio problemă. „Am fost 13 mămici la director să cerem mutarea copiilor noștri, dar ne-a spus că nu se poate. Însă, pentru nepotul doamnei secretare și pentru un alt copil ai cărui părinți dețin mai multe magazine în sat, transferul s-a făcut imediat. Asta este discriminare și favoritism pe față!”
Pe lângă acuzațiile de discriminare socială, părinții susțin că există și o formă de rasism în deciziile directorului. „Directorul ne-a spus că repartizarea nu se face pe criterii etnice, dar noi știm că se uită la statutul nostru social și etnic. Nu scrie nicăieri în buletin că ești rom sau român, dar copiii noștri sunt discriminați fără niciun motiv. Fetița mea nu vorbește țigănește, nu purtăm rochii lungi. Nu înțeleg de ce suntem tratați așa”, a spus una dintre mamele afectate.
Părinții Cer Demisia Directorului
„De mâine, nu ne mai ducem copiii la ore!” a declarat mama. Părinții sunt hotărâți să nu lase lucrurile așa și intenționează să acționeze. „Mâine mergem la inspectorat și vrem să chemăm și televiziunea. Directorul trebuie să plece! Așa discriminare și rasism nu am mai văzut!” a adăugat mama.
Aceștia au semnalat și problemele de continuitate a cadrelor didactice. „Anul trecut am avut o educatoare care a plecat, iar acum a venit alta, dar și aceasta ne-a spus că va sta doar un an. Schimbările constante strică educația copiilor noștri”, au subliniat părinții.
Inspectoratul Județean răspunde acuzațiilor
În urma acuzațiilor aduse conducerii școlii din Cristian, Inspectoratul Școlar Județean a oferit o serie de clarificări privind modul în care s-au desfășurat transferurile și repartizările elevilor. Conform declarațiilor făcute de inspectorul județean, școala a respectat toate procedurile oficiale. Acuzațiile de discriminare nu sunt susținute de fapte concrete.
Repartizarea elevilor s-a făcut conform regulamentului
Inspectorul județean a subliniat că procedura de repartizare a elevilor în clase la începutul ciclului gimnazial impune o mixare a elevilor. „Școala a respectat procedura, pentru că la începutul clasei procedura spune că trebuie mixate clasele. Elevii trebuie puși în ordine alfabetică. Prima fată se pune într-o clasă, a doua fată în cealaltă clasă și așa mai departe”, a explicat oficialul.
Această metodă de mixare, conform inspectorului, este standard în toate unitățile de învățământ. Scopul este de a asigura o distribuție echitabilă a elevilor în clase, fără a ține cont de factori sociali sau etnici. Totodată, părinții au fost invitați să participe la procesul de repartizare, pentru a se asigura transparența deciziilor luate de conducerea școlii.
Alegațiile de discriminare nu sunt susținute
În ceea ce privește acuzațiile aduse de un grup de părinți, care susțin că elevii au fost repartizați în funcție de statutul financiar sau etnic, inspectorul județean a precizat că discriminarea nu poate fi dovedită în conformitate cu legea. „Legat de ce spune mămica respectivă că s-a făcut discriminare, trebuie să ne spună exact pe ce criterii s-ar fi făcut aceasta. Nu există niciun indiciu că repartizarea s-a făcut pe criterii etnice sau sociale”, a declarat acesta.
Inspectorul a menționat că părinții care au acuzat conducerea școlii că favorizează copiii din familii mai înstărite au fost invitați să participe la o ședință publică, în care s-a explicat clar procedura de repartizare a elevilor. „Părinții au fost invitați să asiste la acea mixare a elevilor, cum se face repartizarea. După aceea, s-a afișat rezultatul”, a subliniat oficialul.
Evaluarea posibilelor forme de discriminare
De asemenea, inspectorul a adăugat că discriminarea poate fi evaluată doar în situații clare și bine definite, cum ar fi repartizarea elevilor pe criterii teritoriale. „Putem considera discriminare doar în situația în care, să spunem, într-o clasă sunt introduși elevii doar de pe două străzi, sau elevi de dincolo de calea ferată, iar în cealaltă clasă, elevi din altă zonă”, a explicat acesta. În cazul specific de la Cristian, inspectorul nu a identificat astfel de discrepanțe.
Părinții au fost informați corect
Inspectorul a răspuns și criticilor legate de lipsa de comunicare între conducerea școlii și părinți, explicând că școala a respectat procedura de informare publică. „Procedura nu spune decât că se face informare publică despre data la care se face această mixare. Părinții sunt invitați să asiste la acea mixare și apoi se afișează rezultatul”, a adăugat inspectorul.