o școală din românia testează săptămâna de patru zile pentru elevii de clasa a xii-a
foto: arhivă

Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Oradea, una dintre cele mai prestigioase unități de învățământ din județul Bihor, testează începând din aprilie un program educațional inovator: săptămâna școlară de patru zile pentru elevii din clasele a XII-a. Aceștia merg la școală doar pentru disciplinele de Bacalaureat, iar restul materiilor le studiază în regim asincron, de acasă.

Inițiativa vine în contextul în care, din 2023, Ministerul Educației permite școlilor din România să implementeze reforme la nivel local, prin proiecte-pilot care pot schimba arhitectura orarului, modul de predare sau pot introduce noi discipline. Dacă sunt autorizate, aceste unități de învățământ primesc statutul de „școli-pilot” și trebuie să transmită Ministerului concluziile reformei.

Potrivit directoarei Livia Muntean, măsura vine ca răspuns la supraîncărcarea elevilor din anii terminali, care, pe lângă pregătirea intensivă pentru Bacalaureat și admiterea la facultate, au în orar numeroase discipline care nu se regăsesc la examen. De exemplu, la profilul mate-info, un elev de clasa a XII-a are 14 materii, dintre care doar trei sunt de Bac. La filologie-jurnalism, numărul disciplinelor non-Bac urcă la 17!

„Tentația lor de a trata cu superficialitate celelalte discipline – nu din desconsiderație, ci pentru că nu au timp – este reală”, a declarat directoarea.

Astfel, până la sfârșitul lunii martie, profesorii au predat integral materia la disciplinele non-Bacalaureat, urmând ca în ultimele nouă săptămâni de școală să se concentreze exclusiv pe evaluare. În această perioadă, elevii vin la școală patru zile pe săptămână, doar pentru cursurile la română, matematică și disciplina la alegere pentru Bac, beneficiind și de ore suplimentare gratuite de pregătire.

Restul timpului este dedicat studiului individual, cu teme și sarcini transmise prin platforme digitale. Profesorii spun că, deși elevii studiază de acasă, evaluarea va fi riguroasă: notele vor reflecta seriozitatea cu care tratează sarcinile asincrone.

Elevii s-au arătat entuziasmați de noul program, iar părinții au încredere că viitorii absolvenți vor da dovadă de responsabilitate.

Programul va fi testat și în anul școlar următor, după care conducerea colegiului va întocmi un raport detaliat către Ministerul Educației, în vederea unei eventuale extinderi a modelului.

Ultima oră