Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a anunțat finalizarea recepției preliminare pentru prima ramă electrică regională RE-R, în cadrul contractului de achiziție a celor 62 de rame electrice de scurt parcurs. Recepția a avut loc în perioada 23-25 aprilie 2025, la fabrica PESA din Bydgoszcz, Polonia, acolo unde sunt produse trenurile ce vor deservi rutele feroviare din România.
Lotul 2 al proiectului, din care face parte această ramă, include 23 de unități electrice RE-R, furnizate în baza contractului nr. RUIC 5/30.01.2024. În timpul vizitei, reprezentanții ARF au realizat o inspecție vizuală a etapelor de producție, fiind prezentate operațiuni precum recepția ramelor boghiurilor, montarea ușilor exterioare, a scaunelor pentru pasageri și a echipamentelor pe șasiu.
Reprezentanții ARF au confirmat că toate scaunele necesare sunt livrate și montate conform specificațiilor, iar modelul final al ramei RE-R1 este gata pentru transport.
Conform calendarului actual, prima ramă electrică regională este programată să ajungă în România pe data de 31 mai 2025, urmând să intre în procesul de certificare, omologare și autorizare înainte de a fi pusă în exploatare.
Proiectul are o valoare totală de 2,77 miliarde lei (aproximativ 561 milioane euro), fiind finanțat din Fondul pentru Modernizare (fonduri europene nerambursabile), cu o cofinanțare de la bugetul de stat. Din valoarea totală, peste 2,32 miliarde lei provin din fonduri europene, iar aproximativ 450 milioane lei reprezintă contribuția națională, inclusiv TVA.
Această achiziție face parte dintr-un program amplu de modernizare a transportului feroviar din România, vizând creșterea calității serviciilor pentru pasageri și reducerea impactului asupra mediului.