problema școlilor supraaglomerate, dezbătută în consiliul local. părinte: „vom ajunge să facem săli de clasă și în toalete”. fodor: „copiii vin din alte localități. să se construiască școli și acolo!”

O situație de la Școala Gimnazială nr. 18 din Sibiu, prezentată de către un părinte la finalul ședinței Consiliului Local de joi, a generat o serie de discuții între primar și consilieri cu privire la supraaglomerarea școlilor din municipiu. Majoritatea unităților de învățământ din oraș sunt sufocate, iar asta din cauză că mulți dintre elevi vin din localitățile învecinate. Primăria nu mai poate accesa fonduri europene pentru extinderea unităților de învățământ, iar asta fiindcă Sibiul nu a înregistrat o creștere demografică. 

Marius Girigan, părintele unui elev în clasa I la Școala Gimnazială nr. 18 din Sibiu, a prezentat în fața aleșilor locali felul în care se desfășoară orele la această unitate de învățământ, cum au fost improvizate clase astfel încât elevii să nu fie obligați să facă cursuri după-amiaza și cum s-ar putea rezolva problema. 

problema școlilor supraaglomerate, dezbătută în consiliul local. părinte: „vom ajunge să facem săli de clasă și în toalete”. fodor: „copiii vin din alte localități. să se construiască școli și acolo!”
Sala de clasă amenajată pe hol

Containerele, cea mai rapidă soluție pentru școli 

Școala se tot aglomerează. În ultimii 4 ani, numărul elevilor a crescut de la 900 la 984. Sălile de clasă s-au restrâns. Noi am început clasa pregătitoare într-un hol închis cu un lambriu. Am făcut presiuni să fie mutați de acolo, iar DSP a decis că această sală de 20 metri pătrați nu e conformă, iar provizoriu elevii au fost mutați în CDI – biblioteca școlii. Alte săli de clasă, de 60 metri pătrați, au fost împărțite în două, și acestea neconforme. S-a renunțat la două laboratoare de chimie, iar profesorii au renunțat la cancelarie. Avem o solicitare de la 90 de părinți din clasele a opta către ISJ, care doresc cursuri de dimineață pentru copiii lor. Dacă continuăm așa, vom ajunge să folosim și toaletele ca săli de clasă. În anul 2022, școală a solicitat 2 containere și a fost refuzată. Acum are altă solicitare, fără răspuns”, a spus Marius Girigan, părinte care locuiește pe strada Lungă și are copilul înscris la Școala 18.  

Sibianul a venit în fața aleșilor locali cu trei propuneri pentru a rezolva problema sufocării Școlii 18. Potrivit acestuia, cea mai rapidă este achiziționarea unor containere în care să fie amenajate săli de clasă. De asemenea, acesta a propus ca în clădirea unde funcționează Apă Canal (și de unde urmează să se mute) să fie amenajate săli de clasă, în contextul în care se află în vecinătatea școlii, terenul fiind, de asemenea, în proprietatea Primăriei. Și o a treia variantă propusă de părinte ar fi ca pe terenul respectiv, unde este sediul Apă Canal, să fie construit un nou corp de clădire pentru școală. 

Situația a fost confirmată și de Diana Mureșan, consilier USR, membru în Consiliul de Administrație al Școlii 18. „Sunt 10 clase de după-amiază. Profesorii nu au o cancelarie de câțiva ani. În 2020 exista, apoi a fost transformată în sală de clasă. Nu au fost deciziile perfecte și bune pentru elevi, dar am ajuns în situația să găsim soluții. Propunerea cu Apă Canal nu mi se pare rea, am putea avea în vedere mai ales că toată zona respectivă va crește. Vor fi tot mai mulți copii în zona aceasta a orașului. Dacă Apă Canal nu mai are nevoie de spațiile respective, să preluăm noi și să se construiască în viitor o clădire acolo”, a spus Mureșan. 

Pop: „Nu e nevoie de 2-3 containere. S-a găsit o soluție”

În cursul săptămânii trecute, viceprimarul Mihai Onițiu (PNL) și Simona Pop, directorul Serviciului Public de Administrare a Unităților de Învățământ, au fost la Școala 18. Simona Pop a precizat că situația prezentată este reală și că conducerea școlii a făcut tot ce a putut pentru ca elevii să nu facă cursuri după-amiaza. În acest sens, a apărut o clasă pe hol, iar mai apoi în cadrul CDI. Tot din acest motiv, profesorii au renunțat la cancelarie. Prin urmare, aceasta consideră că nu mai este nevoie de 2-3 containere, așa cum solicita conducerea unității de învățământ inițial. 

problema școlilor supraaglomerate, dezbătută în consiliul local. părinte: „vom ajunge să facem săli de clasă și în toalete”. fodor: „copiii vin din alte localități. să se construiască școli și acolo!”

„În ceea ce privește sala de la CDI și acolo s-a găsit o soluție. Este un spațiu imens și au găsit o opțiune unde să desfășoare activitatea unei clase. E perfect, copiii au loc, nu nicio problemă, doar că poate deranja activitatea CDI. Spațiul fiind atât de mare, este oportun să îl delimităm, să facem o delimitare pentru a construi o așa zisă sală de clasă de sine stătătoare, cu intrare de pe hol. Școala a fost încântată când a auzit. Iată că acolo se va crea o sală de clasă pentru copii, nu amestecat cu biblioteca. Cele 2, 3 containere necesare acum eventual se reduc la 1 container. Sala de clasă este rezolvată. Sala profesorală este clasă. Al treilea container de care doamna directoare spune că este necesar doar dacă se înscriu mai mulți copii în clasa pregătitoare. Domnul spunea că în această școală număr de copii este din ce în ce mai mare. Dar știți de ce? Pentru că este prima școală din Sibiu care a fost extinsă”, a explicat Simona Pop. 


Potrivit acesteia, școala a ajuns să se supraaglomereze, chiar și în urma extinderii, din cauză că, deși capacitatea ei era de 27 de clase, în prezent există 39. „Părinții care vin și înscriu copiii trebuie să știe care e capacitatea școlii și trebuie să accepte varianta de 2 schimburi”, a adăugat ea. Pop a mai precizat că școala a devenit sufocată și din cauza părinților care au obținut vize de flotant pentru copii, deși vin din alte localități. 

În prezent, 12 școli din municipiul Sibiu funcționează într-un singur schimb, iar 13 în două schimburi. 

Fodor: „Copiii vin din alte localități. Să se construiască școli și acolo!”

Astrid Fodor, primarul Sibiului, a intervenit în discuție, spunând că situația va fi analizată pentru a vedea dacă este posibilă amenajarea unor săli de clasă în clădirea unde funcționează Apă Canal. În ceea ce privește extinderea școlilor din oraș cu fonduri europene, acest lucru nu mai este posibil din cauză că, statistic vorbind, Sibiul nu a crescut din punct de vedere demografic. Fodor a precizat că principala problemă este că celelalte localități din județul Sibiu nu au construit școli, iar copiii de acolo au venit în municipiu să învețe. 

„Nu putem lua fonduri europene pentru extindere pentru că cifrele statistice nu demonstrează că a crescut numărul de copii, iar asta pentru că copiii vin din alte localități. La Școala 18 avem copii din Avrig, din Agnita, nu doar din jurul Sibiului. Școlile sunt sufocate. Nimeni nu discută despre problema esențială. Să se construiască școli și în localitățile astea, nu doar blocuri de 10 etaje! Nimeni nu pune punctul pe i, din motive politice. Dacă s-ar gândi la ce e folositor pentru cetățean, nu să sufocăm Sibiul, iar dincolo să lăsăm lucrurile cum vrea Dumnezeu”, a spus Fodor. 

Zona Metropolitană și școlile. Bibu promite „o strategie pe educație”

Adrian Bibu, consilier PNL, spune că problema prezentată de sibian în CL nu este singulară, ci la întregul sistem de învățământ din municipiul Sibiu. Potrivit acestuia, cu ajutorul Zonei Metropolitane, s-ar putea construi școli noi. Acesta a promit că va veni, în două săptămâni, cu o strategie pe educație, unde vor fi indicate soluții pentru rezolvarea lucrurilor pe termen scurt și mediu. 

„Problema pe care o prezintă omul azi nu este o problemă doar la Școala 18, ci la întregul sistem de învățământ din municipiul Sibiu. M-aș bucura să nu îi certăm pe oamenii ăștia că sunt prea mulți, nici pe cei din jurul Sibiului care vin la școli. (…) L-ați ales pe domnul primar de Rășinari președinte de Zonă Metropolitană, bine intenționat, dar cu un aparat subdimensionat la nivel de primărie. Cum de primarul Sibiului nu și-a asumat această poziție de președinte al Zonei Metropolitane? Ca să putem negocia o strategie și o viziune pe termen scurt, mediu, lung, să vedem ce avem de făcut, să construim școli pe Zona Metropolitană, să reducem presiunea pe Sibiu. (…) Eu m-aș aștepta, doamna directoare, să veniți cu o strategie pe educație. O s-o dau eu în maxim 2 săptămâni și indiferent dacă câștig primăria, o veți putea implementa”, a spus Bibu. 

Ultima oră

Participă la discuție

3 Commentarii

Publică

  1. Alina draga, învățători și profesori buni sunt in toate școlile, așa cum sunt învățători și profesori mai slăbuți… De ce ar veni din Veștem și Tălmaciu la Sibiu, când și acolo sunt profesori buni?! Din cauza fitzelor părinților. Dna Fodor, în Arhitecților ar fi nevoie de o școală, in rest, scoli sunt! Vestemenoi să rămână în Veștem, cei de la Cedonia la 21 sa nu aglomereze școala Nicolae Iorga…

  2. La localitatile invecinate ne trebuie invatatori buni si profesori. Pentru noi singura solutie e sa mutam copii la scoli unde gasim un profesor si un invatator care se implica in invatarea copiilor.

    1. Alina draga, învățători și profesori buni sunt in toate școlile, așa cum sunt învățători și profesori mai slăbuți… De ce ar veni din Veștem și Tălmaciu la Sibiu, când și acolo sunt profesori buni?! Din cauza fitzelor părinților. Dna Fodor, în Arhitecților ar fi nevoie de o școală, in rest, scoli sunt! Vestemenoi să rămână în Veștem, cei de la Cedonia la 21 sa nu aglomereze școala Nicolae Iorga…