foto: inquam photos / octav ganea

Peste câțiva ani, este posibil să vedem semafoare cu patru culori – roșu, galben, verde și alb. Odată cu creșterea numărului de mașini autonome, cercetătorii consideră că este necesară o schimbare majoră în sistemul de semaforizare pentru a dirija aceste vehicule. Autoritățile din Michigan sunt deja implicate în dezvoltarea unui astfel de sistem, potrivit ABC News, citează Digi24.

Pe măsură ce mașinile și camioanele devin tot mai inteligente și mai conectate, cele trei lumini de semafor care au controlat fluxul de trafic timp de mai bine de un secol ar putea suferi, de asemenea, o transformare majoră. Cercetătorii explorează modalități de utilizare a funcțiilor din mașinile moderne, cum ar fi GPS-ul, pentru a face traficul mai sigur și mai eficient. În cele din urmă, actualizările ar putea duce la eliminarea completă a luminilor roșii, galbene și verzi, cedând controlul mașinilor autonome. Sau, așa cum sugerează unii cercetători, semafoarele vor avea patru culori în loc de trei: roșu, galben, verde și alb.

Henry Liu, profesor de inginerie civilă care conduce un studiu la Universitatea din Michigan, a declarat că lansarea unui nou sistem de semnalizare ar putea fi mult mai aproape decât cred oamenii. „Ritmul progresului în inteligența artificială este foarte rapid și cred că acest moment se apropie”, a spus el.

Semafoarele nu s-au schimbat prea mult în SUA de-a lungul anilor. Cleveland a avut ceea ce este considerat primul „sistem de control al traficului municipal” în 1914. Alimentată de electricitatea de la linia de troleibuz a orașului, invenția lui James Hodge avea inițial două lumini: roșu și verde. Un ofițer de poliție stătea într-o cabină pe trotuar și acționa un comutator pentru a schimba semnalul. Câțiva ani mai târziu, ofițerului de poliție din Detroit, William Potts, i se atribuie lumina galbenă a semaforului.

Ali Hajbabaie, profesor asociat de inginerie la Universitatea de Stat din Carolina de Nord, sugerează adăugarea unei a patra lumini de semafor, poate una albă, pentru a indica când există suficiente vehicule autonome pe drum pentru a trece intersecția. „Când ajungem la intersecție, ne oprim dacă este roșu și mergem dacă este verde”, a spus el. „Dar dacă lumina albă este activă, trebuie doar să urmărești vehiculul din fața ta”.

Deși cercetările lui Hajbabaie se referă la o lumină albă, culoarea specifică nu este importantă. Luminile actuale ar putea fi suficiente, modificându-le să clipească în roșu și verde simultan pentru a semnala că mașinile autonome trebuie să treacă. Cheia este să ne asigurăm că este adoptată universal, așa cum sunt semnalele actuale.

Utilizarea unei astfel de abordări ar dura ani de zile, deoarece ar fi necesar ca 40% până la 50% dintre vehiculele de pe drum să fie autonome. Liu a afirmat că, chiar și cu doar 6% dintre vehiculele de pe străzile din Birmingham conectate la sistemul GM, acestea oferă suficiente date pentru a regla sincronizarea semafoarelor pentru a fluidiza traficul.

Danielle Deneau, director pentru siguranța traficului la Comisia Rutieră din regiunea Oakland, Michigan, a declarat că datele inițiale din Birmingham au ajustat timpul de iluminare a luminii verzi, dar au fost suficiente pentru a reduce aglomerația. Mai multe schimbări ar putea fi pregătite în cadrul cercetării finanțate prin grant, care ar automatiza semafoarele într-o altă locație din regiune.

Ultima oră