judecătorii sfătuiți să îndrume părțile către conciliere în litigiile bancare chiar de la primul termen

Judecătorii din România sunt sfătuiți să recomande soluționarea pe cale amiabilă a disputelor dintre consumatori și bănci, încă de la primul termen de judecată. Aceasta ar reduce numărul de procese lungi și costisitoare, degrevând instanțele. Abordarea amiabilă este susținută pentru eficientizarea sistemului judiciar și reducerea costurilor și timpului asociat proceselor judiciare. Aproape 600 de litigii au fost soluționate amiabil în ultimii trei ani, cu cele mai multe cazuri în Cluj, București și Mureș, se mentionează într-un comunicat al Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor din domeniul Bancar.

Concluzia a rezultat în urma discuțiilor din cadrul conferinței intitulate „Protecția consumatorilor: cum alegem între soluționarea alternativă a litigiilor și procedurile judiciare?” a subliniat importanța și beneficiile soluționării amiabile a litigiilor bancare. Judecătorii au fost încurajați să promoveze această practică pentru a crește eficiența actului de justiție și pentru a proteja interesele consumatorilor.

La Conferința organizată de Institutul Național al Magistraturii (INM) și Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor din domeniul Bancar (CSALB) au participat aproximativ 60 de judecători din tribunale, judecătorii și Curți de Apel din diverse județe ale țării. Printre vorbitori s-au numărat Alexandru Păunescu, director juridic al BNR și președinte al CSALB, Viorel Badea, director adjunct al INM, Valeriu Stoica, profesor și avocat, Nela Petrișor, conciliator CSALB, Amelia Onișor, judecător la Curtea de Apel București și formator INM, și Radu Rizoiu, conciliator onorific CSALB și profesor universitar.

Evenimentul a avut loc sub egida Institutului Național al Magistraturii (INM) și Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor din domeniul Bancar (CSALB), fiind organizat pentru a adresa și a dezvolta bune practici în domeniul soluționării amiabile a litigiilor în cadrul instanțelor românești.

Conferința a evidențiat necesitatea unei colaborări strânse între judecători și instituțiile bancare pentru a promova rezolvarea amiabilă a litigiilor, reducând astfel volumul de dosare din instanțe și oferind consumatorilor o soluție rapidă și eficientă.

CSALB, o entitate înființată ca urmare a unei directive europene, intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către CSALB completând un formular online pe site-ul www.csalb.ro.

Ultima oră