jurnal de pelerin, ziua a vii-a: botezul de la râul iordan, leul sfântului gherasim şi mănăstirile din ierihon

Reporterul Ora de Sibiu a călătorit, în Săptămâna Luminată, împreună cu un grup de pelerini din Sibiu şi Braşov şi 2 preoţi însoţitori, Ovidiu Polexă şi Alin Albu, pe urmele lui Hristos în Țarile Sfinte- Israel, Palestina și Iordania- pentru a relata experiența  inedită, într-un serial de reportaje sub forma unui jurnal de pelerin.

Unele dintre cele mai înălţătoare experienţe de pe meleagurile biblice au fost momentele din ziua a V-a , petrecute în  oraşul sfânt Ierusalim din Israel, precum şi cele din  Betleem sau Pustiul Iudeii, ziua a VI-a , dar Ţara Sfântă a continuat să ne surprindă cu minunăţiile sale din Palestina, cum ar fi Râul Iordan– unde Mântuitorul a fost Botezat, mănăstirile Sfântul Gherasim şi Dudul lui Zaheu sau Aşezământul Românesc de la Ierihon.

Așteptați-vă să descoperiți împreună cu noi profunzimea acestei aventuri spirituale, cu profunde trăiri şi în ultimul episod ce va urma.

Jurnal de Pelerin, ziua a VII-a: Botezul de la Râul Iordan, leul Sfântului Gherasim şi mănăstirile din Ierihon

Incă de dimineaţă ne-am îndreptat cu toţii, cei 33 de pelerini, spre valea Iordanului pentru a vizita locul botezului Domnului  Iisus, de pe teritoriul Israelului, care a avut loc în râul Iordan, la câţiva kiometri distanţă de Ierusalim.

Deşi controversat şi revendicat atât de Israel, cât şi de Iordania, locul  Botezului, în care Mântuitorul ar fi fost botezat de către Sfântul Ioan Botezătorul nu este nici acum clar. Unele scrieri vechi susţin că  locul este cel din „Betania, dincolo de Iordan”, considerat în general a fi orașul Betania, pe malul estic al râului, în apropiere de Ierihon, alţii consideră că s-a întâmplat pe malul celălalt, în Iordania ( în a doua fotografie se vede râul cu ambele maluri, din ambele ţări).

Râul Iordan, cu o lungime de 322 km îşi are izvoarele în Liban, de unde curge spre sud, până în Israel, unde se varsă pe coasta Mării Galileii. El trece, apoi, pe coasta meridională a mării, curgând spre sud şi servind drept frontieră între Israel şi Iordania, apoi între Cisiordania şi Iordania, vărsându-se în Marea Moartă.

Râul Iordan, în care a avut loc Sfântul Botez, frontieră între Israel şi Iordania,

La prima vedere, râul nu te impresionează în mod plăcut, ba dimpotrivă, e tulbure, malul pare neîngrijit, dar am înţeles cu toţii că, pe de-o parte s-a încercat să i se păstreze imaginea din vremurile biblice şi, pe de altă parte, că râul se află într-o zonă aridă, unde apa este ceva foarte preţios şi rar, oricum ar fi.

Dar, cel mai important este că locul acesta este atât de special nu doar pentru că aici a avut loc Botezul Mântuitorului de către Sfântul Ioan Botezătorul, ci şi pentru că, potrivit scrierilor biblice, atunci ar fi coborât aici Duhul lui Dumnezeu  asupra lui Iisus, ca un porumbel alb, de o frumuseţe nemaiîntâlnită și s-ar fi auzit vocea lui Dumnezeu.

Pelerinii în cămăşi albe, după ce au ieşit din Râul Iordan

După o scurtă rugăciune împreună cu preotul Ovidiu Polexă, ghidul grupului nostru,  înveşmântaţi în cămăşi albe ne-am cufundat şi noi în Râul Iordan, precum Hristos, atunci când a primit Sfântul Botez. Bucuria noastră a fost mare, asemeni copiilor şi am simţit cu toţii că am mai făcut un pas important, pe urmele Invierii lui Hristos.

Râul care îşi inversează cursul în ziua Botezului Domnului

Dealtfel, anual, la data de 6 ianuarie, întreaga creştinătate sărbătoreşte Botezul Domnului Iisus Hristos, dar la Iordan ea are loc pe rit vechi. In această zi, Patriarhul Ierusalimului, însoţit de numeroşi episcopi, preoţi şi pelerini veniţi din toată lumea organizează marea procesiune la râul Iordan, aruncă crucea în apă şi cu toţii cântă: “In Iordan, botezandu-Te Tu, Doamne…”.

Nu este singura minune din Ţara Sfântă, pe lângă cea de pe Tabor sau cea de Paşte, pentru că, în fiecare an, de Bobotează, în râul în care a fost botezat Iisus Hristos, după aruncarea crucilor în apă, are loc un miracol. De 2000 de ani, în această zi, apele râului Iordan curg în sens opus cursului obișnuit, iar unii pelerini prezenţi la procesiune pot vedea acest lucru.

Mănăstirea Sfântul Gherasim, cu 3 icoane rare

Cu feţele luminate şi o stare de pace, am plecat de la râul Iordan pentru a afla loc de închinare la Mănăstirea Sfântul Gherasim, aflată în zonă, la poalele munţilor din Deşertul Iudeii, între Ierihon şi Iordan.

Mănăstirea Sfântul Gherasim, ca o cetate

Noi am descoperit o biserică deosebit de frumoasă, cu turla aurită înălţându-se peste o clădire înconjurată de ziduri ca de cetate. Ansamblul monahal Sfântul Gherasim este alcătuit din mai multe clădiri: biserica centrală, chiliile călugărilor, dintre care şi câţiva români, precum şi bucătăria cu trapeza.

Mănăstirea ortodoxă Sfântul Gherasim este prima mănăstire întemeiată în Valea Iordanului, pe locul unde s-a nevoit acest mare pustnic care i-a dat numele şi care se află acolo de mai bine de o mie de ani. Aici s-au refugiat mulţi pustnici, de-a lungul vremii şi au vieţuit şi doi sfinţi români: Sfântul Cuvios Iosif de la Bisericani şi Sfântul Ioan Iacob Hozevitul, de la Neamţ.

Biserica este cunoscută şi pentru că dăposteşte trei icoane deosebite ale Maicii Domnului, destul de rare în bisericile noastre: Galaktotrofousa, Gherontisa si Ierusalimitisa.

La Mănăstirea Sfântul Gherasim  am descoperit cinstirea Icoanei Maicii Domnului „Cea care alăptează” (Galaktotrofousa), aşezată la subsolul bisericii centrale, copie a celei originale, aflată acum în Grecia.

Icoana Maicii Domnului „Cea care alăptează”

Cu puţin înainte de moartea sa, în Palestina, Sfântul Sava, despre care am scris  aici, le-a prezis ucenicilor săi:
“După ce vor trece mulţi ani, un prinţ din Serbia va veni aici ca pelerin. Numele lui va fi Sava ( de la Hilandar). Îi veţi da icoana Maicii Domnului «Galaktotrofusa» (care alăptează). Când se va închina mormântului meu, cârja mea de păstor va cădea asupra lui, dându-i binecuvântare să călăuzească poporul lui Dumnezeu”.

Şi totul s-a petrecut aşa cum a prezis Cuviosul Sava cel Sfinţit. Când, după aproape şase veacuri, a venit la Locurile Sfinte sfântul sârb Sava şi s-a închinat, el a primit două icoane şi cârja, pe care le-a dus la Chilia «Schimbarea la Faţă» din Karyes, Grecia, unde locuia.

Leul Sfântului Gherasim, credincios până la moarte

Biserica centrală, în care am intrat prima dată, se află deasupra paraclisului închinat Maicii Domnului, după ce am urcat câteva trepte, din partea dreaptă a curţii. Aici se păstrează şi Sfintele Moaşte ale călugărilor omorâţi de perşi.

Perşii sunt cei care l-au atacat şi pe Sfântul Gherasim iar legenda spune că acesta a fost apărat de un leu, pe care acesta l-a salvat, cunoscut sub numele de “leul Sfântului Gherasim” şi, în cinstea animalului credincios, la intrarea în cetatea mănăstirii se află chiar o statuie în bronz înfăţişând un leu.

Statuia-“leul Sfântului Gherasim”

Este mărturisit din vechime ajutorul dat leului de către sfânt, în momentul în care leul avea înfiptă în picior o aschie de lemn şi răcnea de durere.  Sfântul i-ar fi scos aşchia şi, din acel moment şi până la moartea sfântului, leul nu s-a mai despărţit de el şi l-a apărat în multe împrejurări. Ataşamentul leului faţă de sfânt ar fi fost atât de mare încât, în momentul morţii Sfântului Gherasim, leul a venit şi s-a întins pe mormântul său, murind de durerea despărţirii.

Povestea leului şi a Sfântului călugăr Gherasim este reprezentată şi în România, în două picturi imense aflate la Mănăstirea Turnu, din judeţul Vâlcea, în biserica cea nouă, pe care vă recomand să le vedeţi.

Biserica cu Dudul lui Zaheu, de la Ierihon

Următoarea biserică pe care am vizitat-o, este Biserica cu Dudul lui Zaheu, care se află destul de aproape de Aşezământul Românesc de la Ierihon, cel pe care urma să îl vedem în aceeaşi zi.
In acest loc biblic s-a întalnit Mântuitorul cu vameşul, cel care se urcase într-un sicomor (dud-n.r.) să îl vadă pe Iisus, despre care auzise că avea să treacă pe acolo şi tot aici se petrece şi convertirea vameşului Zaheu la pocăinţă.
Dudul lui Zaheu (copacul în care s-a urcat  vameşul pentru a-L vedea pe Iisus) se păstrează în curtea Bisericii Ortodoxe Sfântul Prooroc Elisei, din Ierihon.
Acest copac a fost martor al unei întâlniri importante dintre un om mic de statură, un vameş păcătoş şi Fiul lui Dumnezeu, iar una dintre semnificaţiile pildei biblice este aceea că orice om se poate înalţa spre a-l vedea pe Dumnezeu.
În prezent, în faţa dudului se află icoana care-l înfăţişează pe Zaheu urcat în copac, aşteptând să îl vadă pe Iisus, iar din sicomor s-au mai păstrat trunchiul şi doar câteva ramuri.
Noi l-am găsit ocrotit într-un cub de sticlă, pentru că unii pelerini mai luau acasă bucăţi din pom, drept talisman, după cum ne mărturiseşte unul dintre preoţii însoţitori.

Aşezământul Românesc din cel mai vechi oraş al lumii

Nu a durat mult până când am ajuns cu toţii la Aşezământul Românesc din oraşul biblic Ierihon,  cel mai vechi oraş al lumii, aflat la cea mai joasa altitudine, aproximativ 250 de metri sub nivelul mării.  Acesta este situat aproape de centrul orasului, la jumătatea distanţei dintre Biserica cu Dudul lui Zaheu şi vechiul amplasament al cetăţii Ierihonului.

Situat la nord-est de Ierusalim, la circa 40 de kilometri distanţă, Ierihonul este acum o “insulă” palestiniană în teritoriul Israelului, iar pe fondul actualelor conflicte mulţi pelerini se tem să îl mai viziteze, însă noi am descoperit cu uimire multă linişte şi pace în zonă.

Aşezământul Românesc de la Ierihon

Am înţeles de ce se numeşte aşezământ, deoarece am găsit un adevărat complex, în care, pe lângă biserica ce poartă hramurile  “Naşterea Domnului” şi “Toţi Sfinţii Români”, sunt îmbinate aici şi alte clădiri, monahale, precum şi cele mai frumoase elemente arhitectonice româneşti care se îmbină cu elementele specifice Orientului creştin. Aşezământul românesc, ridicat începând cu anul 1999, are o suprafaţă de 3.000 mp şi cuprinde un teren primit prin donaţie, prin anii 80, de la un credincios român, stabilit în zonă.

Intreaga pictură, pictată în stil bizantin de doi pictori din Bucureşti,  este lucrată în frescă, cu numeroase chipuri de sfinţi şi scene biblice din Ierihon, precum şi de pe valea Iordanului, dar şi sfinţi de neam român, care ne-au surprins plăcut.

Împrejurul bisericii se află paraclisul, clopotnița, corpul casei pentru pelerini și egumenia. La subsolul bisericii a fost amenajat un al doilea paraclis, cu hramurile “Sfântul Proroc Daniel” şi “Sfânta Cuvioasă Paraschiva de la Iaşi”, pictat în frescă în 2009.

Paraclisul cu hramul “Sfântul Proroc Daniel”

Corpul casei pentru pelerini se desfășoară pe trei niveluri care sunt urmate de o terasă. De pe această terasă se poate vedea tot Ierihonul. De asemenea, se pot vedea munții dimprejur și de dincolo de Iordan până la Marea Moartă.

Actualul superior al Așezămintelor românești din Țara Sfântă (Ierusalim şi Ierihon) este părintele arhimandrit Teofil Anăstăsoaie, cel care ne-a adus în ţară Lumina Sfântă, în ajunul sărbătoririi Paştilor. Acesta a fost instalat, încă din 2015, în Biserica Reprezentanței Patriarhiei Române din Ierusalim.

Dacă vrei să afli despre  ziua a V-a: Din Muntele Măslinilor şi Grădina Ghetsimani, cum au trăit pelerinii experienţa de pe Drumul Crucii, până la Sfântul Mormânt, poţi afla amănunte aici .

Citeşte mai multe file de Jurnal de Pelerin, din Israel sau din Iordania, cu episoadele de aici , despre Izvorul lui Moise  sau despre Muntele Nebo, de unde acesta a văzut Pământul Făgăduinţei,  despre securitatea strictă şi pacea locurilor biblice din Iordania sau despre aventura grupului nostru la Petra , una dintre cele 7 minuni ale lumii. Nu rata nici experienţa noastră de pe  Muntele Taborului, unde Lumina coboară sub formă de nor sau din locul în care moaştele Sfântului Gheorghe sunt scăldate în mir

Sibienii interesaţi să descopere locurile din Ţara Sfântă pot să se  înscrie la următoarele pelerinaje în Israel, organizate de Mitropolia Ardealului  şi să se adreseze Centrului de Pelerinaje Sfântul Mare Mucenic Oprea din Sibiu, str. Mitropoliei nr.36, Tel: 0767321520, persoană de contact preot Emil Oancea.