jurnal de pelerin, ziua a viii-a: lod, locul în care moaştele sfântului gheorghe sunt scăldate în mir

Reporterul Ora de Sibiu a călătorit, în Săptămâna Luminată, împreună cu un grup de pelerini din Sibiu şi Braşov şi 2 preoţi însoţitori, Ovidiu Polexă şi Alin Albu, pe urmele lui Hristos în Țarile Sfinte- Israel, Palestina și Iordania- pentru a relata experiența  inedită, într-un serial de reportaje sub forma unui jurnal de pelerin.

Am fost observator la faţa locului privind securitatea din zonă, protecţia pelerinilor, cultura şi obiceiurile din locurile sfinte, peisajul şi aşezămintele biblice. Am trăit experienţe care cu greu pot fi descrise în cuvinte, traversând Tările Sfinte- Israel, Palestina şi Iordania- dintr-o parte în alta, într-o cursă de dimineaţa până seara, dar în care nu am simţit oboseala şi nici teama.

Deşi din faţa televizorului ştirile legate de conflictele din zonă nasc sentimente de frică, la faţa locului aveam să aflăm pace şi linişte, măsuri sporite de securitate, vigilenţă, ceea ce, paradoxal, ne-a crescut sentimentul de siguranţă şi de încredere. Mai ales că zona cunoscută drept Gaza se află departe, la graniţă iar zonele urbane îşi desfăşoară cursul firesc al vieţii.

Am descoperit locuri minunate, alături de oameni atât de buni încât m-au făcut să mă simt ca într-o familie, ghidaţi de preoţi cu har şi pricepuţi în a organiza lucrurile într-o manieră impecabilă, în strânsă legătură cu ambasada şi oficialităţile din zonă. Ne-am simţit cu toţii chiar aşa cum scriam la început, pe urmele Învierii Mântuitorului, într-o stare de înălţare şi multă bucurie, un dar pe care l-am primit cu binecuvântare în Săptămâna Luminată.

Așteptați-vă să descoperiți împreună cu noi profunzimea acestei aventuri spirituale, cu trăiri şi experienţe unice, în ultimul episod care încheie acest periplu înălţător.

Ziua a VIII-a: Lod, locul în care moaştele Sfântului Gheorghe sunt scăldate în mir

În ultima noastră zi a pelerinajului, ne-am făcut bagajele, ne-am înfruptat pentru ultima oară din micul dejun continental, bogat în sortimente tradiţionale arăbeşti foarte gustoase şi ne-am îndreptat spre aeroportul Ben Gurion, nu înainte de a vizita biserica ortodoxă situată în orașul Lod (numit şi Lida), din Israel, aflată în administrarea Patriarhiei ortodoxe grecești a Ierusalimului.

În primele secole creştine, orăşelul era numit şi Gheorgopol, în cinstea Sfântului Gheorghe, care a trăit aici. Lida este un oraș antic, datând încă din perioada greco-romană, dar care până în epoca bizantină era deja în mare parte încreștinat. O zonă destul de sărăcăcioasă, deşi se află foarte aproape de capitala Israelului, oraşul Tel Aviv.

Tradiţia spune că Sfântul Gheorghe a fost soldat în armata ro­mană din Asia Mică şi  care a fost condamnat la moarte pentru că nu a renunțat la credința creștină. Este acelaşi Sfânt reprezentat în icoanele ortodoxe, călare pe cal şi omorând balaurul.

Din ordin imperial, sfântul a fost întemnițat și supus torturii pentru a-și renega credința. Loviri cu sulița, lespezile de piatră așezate pe piept, trasul pe roată, groapa cu var, încălțămintea cu cuie, băutura otrăvită, bătaia cu vâna de bou, legarea cu lanţuri și toate celelalte torturi nu au reușit să-l facă să renunțe la credința sa.

Şi, totuşi, odată ajunşi la biserică, am descoperit, înăutru, o bijuterie arhitecturală, care ne-a surprins prin frumuseţe dar şi prin modul în care este cinstit Sfântul Gheorghe, marele eliberator care este sărbătorit  în aproape toate lăcaşurile de cult creştine, în ziua de 23 aprilie.

Intraţi în fortăreaţa lăcaşului sfânt, am coborât în cripta Bisericii Ortodoxe  Greceşti Sfântul Gheorghe din Lod, nerăbdători să descoperim mormântul marelui mucenic Gheorghe, pe scările aflate pe ambele părți ale navei centrale.

Intr-o capelă subterană, actuala biserică ortodoxă, construită în 1872 și care se află pe același teren cu moscheea El-Khidr, se păstrează mormântul Sfântului Mare Mucenic Gheorghe, purtătorul de Biruinţă şi o parte din moaştele sale, într-un mod deosebit. El este realizat în marmură, cu un basorelief aproape în mărime naturală a sfântului (în poziţie de adormire), cu margini în care, în permanenţă, se află mir şi ulei sfinţit, ca ofrandă adusă acestuia.

Mirosurile de smirnă şi mir sunt cele care te învăluie cu totul, iar starea de sfinţenie este prezentă peste tot, ceea ce ne-a redus la tăcere şi plecăciune smerită, copleșiți de duhul Marelui Mucenic Gheorghe.

După ce am ieşit, în partea dreaptă a altarului, în dreptul scărilor ce coboară în capela subterană, am aflat “lanţurile” cu care a fost legat Sfântul Gheorghe, înainte de a fi omorât, ca mărturile a scrierilor biblice şi a chinurilor la care acesta a fost supus, iar în altar se află un chivot, cu o parte din moaștele Sfântului Gheorghe, după cum ne spune unul dintre preoţii nostri ghizi.

Am părăsit biserica cu regrete. Şi pentru că locul era minunat şi am mai fi vrut să rămânem acolo să simţim veşnicia, dar şi pentru că ştiam că pelerinajul nostru se apropie de sfârşit şi visul frumos se va termina curând.

Final de pelerinaj, dar visul continuă

Am ajuns la Aeroportul Ben Gurion cu câteva ore înante de decolarea programată, am trecut uşor de filtrele de securitate, mai ales datorită preoţilor ghizi care confereau deja încredere, după multele lor pelerinaje pe pământul sfânt şi ne-am risipit prin magazinele tip Duty-Free de pe aeroport, nu puţine la număr şi cu o ofertă destul de bogată, mai ales cu produse specific orientale.

Zonele de relaxare de pe aeroport sunt multiple, înţesate cu insule de tip restaurant sau bar, dar şi cele de shopping sau chiar de odihnă, de tip lounge, pentru cei care îşi permit un cost suplimentar.

Cu toată agitaţia de pe aeroport, din zonele de frontieră şi din a celor de control, noi, cei 33 de pelerini din Sibiu şi Braşov, ne-am ancorat cu greu în lumea reală. Eram încă în starea de plutire, de umire şi de beatitudine conferite de experienţele trăite aici în Săptămâna Luminată, stări care, după cum aveam să aflăm, aveau să continue şi după ce am ajuns acasă.

Am păstrat legătura cu toţii şi, în conversaţiile noastre, retrăim momentele petrecute în cele 8 zile de pelerinaj din Ţara Sfântă, când paşii noştri de pelerin au călcat pe urmele Mântuitorului, într-o smerenie şi binecuvântare pe care cu greu le vom mai experimenta. Şi cu speranţa că poate, într-o bună zi, ne vom întoarce.

Dacă vrei să afli şi tu despre  ziua a V-a: Din Muntele Măslinilor şi Grădina Ghetsimani, cum au trăit pelerinii experienţa de pe Drumul Crucii, până la Sfântul Mormânt, poţi citi amănunte aici .

Citeşte mai multe file de Jurnal de Pelerin, din Israel sau din Iordania, cu episoadele de aici , despre Izvorul lui Moise  sau despre Muntele Nebo, de unde acesta a văzut Pământul Făgăduinţei,  despre securitatea strictă şi pacea locurilor biblice din Iordania sau despre aventura grupului nostru la Petra , una dintre cele 7 minuni ale lumii. Nu rata nici experienţa noastră de pe  Muntele Taborului, unde Lumina coboară sub formă de nor sau cea de la Râul Iordan, unde Iisus a fost botezat sau mănăstirile  din cel mai vechi oraş al lumii, Ierihon.

Sibienii interesaţi să descopere locurile din Ţara Sfântă pot să se  înscrie la următoarele pelerinaje în Israel, organizate de Mitropolia Ardealului  şi să se adreseze Centrului de Pelerinaje Sfântul Mare Mucenic Oprea din Sibiu, str. Mitropoliei nr.36, Tel: 0767321520, persoană de contact preot Emil Oancea.